Základy SEO for dummies: 5 způsobů, jak zlepšit dosah webu

Díky minulému článku už máme web nebo blog. A teď na něj musíme dostat čtenáře. V tomto článku se dozvíte 5 základních oblastí, kterým byste se měli věnovat.

Už jsem vám popsala, jak si založit blog nebo web. Dneska se podíváme na základ toho, jak jej představit internetovým vyhledávačům, aby na něj chodili ti správní lidé, konzumovali obsah, interagovali a případně nakupovali.

Zkratka SEO ve stručnosti znamená optimalizování obsahu pro internetové vyhledávače. Díky SEO vyhledávače (Google, Seznam) poznávají, komu a za jakých okolností mají ukazovat váš obsah. Vaše blogy se tak dostanou ke správným čtenářům. Například pokud píšete na svém blogu sci-fi povídky, dostanou se k těm, kteří zrovna podobný obsah vyhledávají přes Google, Seznam a další vyhledávače.

co je to SEO

Pokud si založíš blog, můžeš použít konkrétní postupy k tomu, aby se články zobrazily správným lidem. Tak se na to pojďme podívat.

Použití klíčových slov

SEO je jeden z důvodů, proč firmy a e-shopy vkládají na web blogy a magazíny. Díky článkům totiž na webu vyhledávače najdou více příbuzných klíčových slov.

Vhodná klíčová slova je dobré (rozumně!) opakovat v nadpisech, podnadpisech, popiscích kategorií a samozřejmě i v článcích. Zjistíte je na základě analýzy klíčových slov, k níž můžete používat jednak “seomaty” (například Marketing Miner nebo Collabim), ale zjednodušeně si můžete klíčová slova zanalyzovat například přes Google Ads nebo Google Trends. Pomůžou vám také nástroje jako People Ask nebo Also Asked, která vám ukáže nejčastější otázky, které v kontextu vašeho slova uživatelé vyhledávají. Také některé pluginy ve WordPressu, které analyzují návštěvnost, umí ukázat, jaká klíčová slova vedla k otevření vaší stránky.

SEO příklad

Doporučuju také plugin Rank Math, která ukazuje, jak si váš aktuálně psaný článek v rámci SEO vede: jestli jste jej použili v URL, nadpisu a podnadpisech, na začátku příspěvku, v popisku obrázků, jestli je článek dostatečně dlouhý, jestli odkazujete na externí odkazy a podobně.

Členění článků s nadpisy a podnadpisy

Využívejte kromě H1 také nadpisy H2, H3 a H4 a klíčová slova používejte i v nich. Opakuju, v rozumné míře. V první řadě neděláte obsah pro prohlížeče, ale pro lidi, čemuž musíte obsah uzpůsobit. Doporučuju ještě používat plugin “Table of Contents” (osobně jej teď mám vypnutý, protože se mi rozbil, ale určitě jej znovu použiju, pročože zlepšuje přehlednost článku).

Co se týče H1 nadpisů (tedy hlavní nadpis článku nebo stránky), mezi obecná doporučení patří také používat title hooks související s emocemi, vyvoláním zvědavosti a snahou čtenáře vyřešit svůj problém. Naučte se, získejte, ušetřete… Doporučuje se také využití čísel a otázek.

Pracujte s meta a alt texty

Meta popis by měl shrnovat článek ve dvou, maximálně třech větách. Opět existují nástroje, které meta popis postu vytvoří z perexu, nebo jej vygeneruje AI. Také tento text by měl zahrnovat hlavní klíčové slovo daného obsahu.

Alt texty jsou v podstatě textové popisky každého obrázku. Nejen že ovlivňují SEO, ale pomáhají například nevidomým orientovat se v obrázkovém textu. Alt texty proto pomáhají také k dosahům na některých sociálních sítích (Twitter, Threads, Bluesky).

Použijte prolinkování

Pamatujete si na Black Mirror a epizodu Nosedive, kde byla realita podobná čínskému sociálnímu bodovému systému? Princip spočíval v tom, že ve chvíli, kdy vás doporučilo více dobře hodnocených uživatelů, zvyšovalo se i vaše hodnocení. Naopak dobré hodnocení hůře hodnocených uživatelů nemělo prakticky žádný efekt.

Podobné je to s linkbuildingem. Zpětné odkazy na kvalitních webech zvyšují prestiž vaší stránky, a to i v očích vyhledávačů. Velkou výhodou jsou v tomhle směru sociální sítě. To, jestli vaše články sdílí někdo na Facebooku nebo Twitteru, hraje roli. Zpětné odkazy můžete sledovat skrze SEO aplikace.

S odkazy to nepřehánějte. Je dobré použít pár externích odkazů na kvalitní weby, ale také je potřeba prolinkovat obsah navzájem skrze odkazy vnitřní. WordPress umožňuje téměř automaticky použít tzv. trackback, který připíchne pod každý článek seznam interních linků, které na daný článek odkazují.

Pište kvalitní a originální obsah

Na výše uvedené navazuje i samotná potřeba originálního obsahu.

“Je tedy dobré psát příspěvky, na které budou chtít jiné webové stránky nebo publikace odkazovat v rámci svých vlastních příspěvků. Chcete-li, aby byl příspěvek na blogu vašeho webu lépe propojitelný, zahrňte do svých příspěvků vysoce hodnotná aktiva, jako jsou originální data a leadership.” (Hubspot)

Můžete recyklovat témata, inspirovat se u jiných úspěšných autorů (a to zejména v tématech, která nemají tak velkou konkurenci), nerecyklujte ale (alespoň ne bez zeptání) cizí a kradené články. Do budoucna je otázkou, jestli nebude problém také u generovaných článků tvořených AI. Zatím nejsou nástroje, jak věrohodně takové texty identifikovat.

Shrnutí

Osobně jsem chaotik, ale snažím se mít k dispozici ke každému svému projektu seznam klíčových slov v excelové tabulce. Používám nástroje Rank Math, Marketing Miner, Also Asked, People Ask, Google Ads, Google Site Kit plugin a další nástroje. Nakonec bych ale zmínila důležité nástroje, které selhávají i u mě, a to je konzistentnost a strategičnost. K tomu nám ale pomůže redakční plán, o kterém budeme mluvit příště. 🙂

Sledujte můj web pro další články a informace o psaní a monetizaci tvorby. Budu ráda, když můj článek nasdílíte těm, kterým by se mohl hodit a zanecháte komentář níže.

Článek obsahuje odkazy na e-shop s ekologickými produkty, protože je to moje oblíbená značka a já s ní spolupracuji. Nakoupíte-li přes zobrazený banner, podpoříte tím mě a můj blog.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Masterclass za 49 Kč!

Mentální hygiena ke zhmotnění záměru

 

Nebo se podívej na všechny prémiové programy.