Jste začínající autor nebo copywriter, který by rád pochytil nějakou praxi a případně si vypracoval vlastní byznysplán na své tvorbě? Pak je tahle rubrika pro vás. Dnes se budeme bavit o zakládání webu, výběru vhodné platformy a niche.

Rozhodla jsem se, že začnu víc mluvit o možnostech monetizace práce pro autory, zejména začínající. Jednou z hlavních možností, které jako autor máte, je založit si web nebo blog, které zmonetizujete (o těchto možnostích budu psát v budoucnu).

Proč zkoušet právě tuto možnost?

Možná si myslíte, že v době AI už copywriting a vlastní platformy nic neznamenají. Jenomže jako autor, který se snaží vypsat, máte svůj specifický tone of voice, jenž mohou náhodní čtenáři ocenit v jakémkoli tématu, v němž se alespoň trošku orientujete.

Pochopitelně pokud raději mluvíte, můžete si založit podcast nebo YouTube kanál. Ale i za takových podmínek vám může pěkný web pomoci monetizovat vlastní tvorbu. Jako příklad použiju svůj “ezoblog” Netýna.cz. Není to sice statisícový projekt a v dost věcech jsem se ještě neuzemnila, ale zkouším nové věci, díky kterým mám pak lepší přehled v e-commerce. Členská sekce společně s kurzy a dalšími e-commerce produkty mi v minulém roce vydělala necelých 75 tisíc (bez započtení nákladů samozřejmě, ty ale jako hobby blogger stejně vynaložíte). To není jako side hustle tak špatné, ne?

(Když jsme teda u té monetizace, něco si tu odložím… děkuji za pozornost a můžete pokračovat ve čtení)

Další výhodou je to, že… no, řekněme, že sociální sítě nejsou moc spolehlivé. Pokud tvoříte výhradně na ně, riskujete, že o účet můžete kdykoli přijít a tím i o veškerou tvorbu (a že si některé platformy mažou obsah jak chtějí). Asi nechcete úplně přijít o portfolio prací, že?

Tudíž pokud máte co říct, máte o čem psát a máte vlastní specifický náhled na témata, která lidi zajímají, směle do toho.

Jak tedy začít?

1) Vyberte si svůj niche

V minulosti jsem jako blogger (a mám ty tendence i nyní) dělala tu chybu, že jsem na jeden blog cpala všechna témata, která mě zajímají. Našli jste tam všechno od ekologie přes zdravý životní styl až po umění. Nejsem Svět ženy, nestíhala jsem to, musela jsem si vybrat. Měla jsem sice své čtenáře, ale pořád jsem svůj blog uváděla jako “deníček”, což nakonec i byl. Taky že mi nevydělal ani na slanou vodu.

Vyber si svůj niche. Měl by to být tvůj největší koníček, o kterém chceš nejvíce tvořit. Nemusí to být nutně jedno téma, ale řekněme, že by to měla být jedna oblast se specifickými tématy.

Takže řekněme, že budeš mít blog o psech. To je moc obecné. Můžeš si vybrat psaní o agility sportování se psy. Ale jako autor blogu u agility nemusíš zůstat u agility. Je možné psát o péči o psa, který takový sport dělá, s jakými se potýkáš během agility aktivit, jaké krmivo je vhodné pro sportující pejsky atd. Už asi nebudeš psát článek o cestování, výběru vína nebo pěstování rajčat (ale samozřejmě se může stát, že si u tebe někdo objedná PR článek o cestování se psem nebo fotky psa, jak jí rajčata na sociální sítě).

Takže si to shrňme. Vyber si oblast, kterou se chceš zabývat. Nemusí to být jedno téma, více témat je ideální, ale témata by měla být příbuzná. Například já tady píšu o scenáristice, filmu, tvůrčím psaní, najdeš tu ale také moje portfolio copywritera a články o monetizaci blogu či webu, protože se domnívám, že je to věc, která může spoustě začínajících autorů pomoct se uživit psaním v roce 2024. A musím říct, že jsem velice zvažovala, jestli je sem zařadit.

jak založit blog
jak založit web

2) Popřemýšlej o tom, co chceš nabízet

Kdybych se měla vracet v čase, tak si dobře rozmyslím, co chci sakra na webu tvořit. A že jsem obsah webu měnila několikrát. Ještě dnes pod tímto článkem vidím nabídku členských sekcí projektu Netýna, protože jsem líná je mazat.

Potřebuješ vědět, kolik přibližně budeš nabízet rubrik a podrubrik, jak chceš, aby web vypadal, jestli budeš nabízet nějaký e-commerce obsah a jak (možností je pořád víc), jaké projekty budeš chtít tvořit v budoucnu a tak dále.

V další sekci článku budu blíže popisovat platformy, s nimiž jsem pracovala a každá z nich je úplně jiná nejen pro tebe jako pro autora, ale také pro uživatele. Proto je důležité vědět, jestli budeš chtít na web umisťovat reklamy, nebo budeš monetizovat web jinak, případně jestli budeš psát sám/sama nebo budeš chtít přibrat více spoluhráčů.

A nakonec: bude to blog? Bude to magazín? Budeš chtít používat vlastní doménu? Vkládat obrázky? To všechno potřebuješ vědět předem.

3) Zvaž výši investice

Velice důležitým momentem je řešení budgetu. Weby si můžeš vyrobit za určitých podmínek zadarmo, ale nedá se říct, že by to bylo vždycky krásné a komfortní. Moje investice do webu je ročně něco okolo tisícovky, ale mám kromě hlavní domény dalších pět subdomén s vlastní koncovkou a 5 mailových schránek, které působí mnohem profesionálněji. Navíc subdomény můžeš využít právě při oddělování projektů nebo snaze monetizovat svoje stránky s různými tématy.

Existují ale i finančně náročnější, avšak spolehlivá řešení, která mohou ročně spolknout i několik tisíc. Samozřejmě to je řešení, do kterého se můžeš prokousat později.

Také já jsem začínala tím, že jsem si založila zdarma blog na Blogspotu, na kterou jde snadno a legálně připojit doména, za níž zaplatíš ročně pár stovek (podle typu koncovky). Dnes už si platím kompletní webhostingový balíček s instalací WordPress zdarma.

jak založit blog
jak založit web

4) Vyber si platformu

Když už víš, co budeš potřebovat, vyber si platformu, která to umožní. Začnu od nejlevnější možnosti, a to zdarma.

Blogger

Jistotou je dnes Blogspot/Blogger. Ten, jak jsem už uvedla, nabízí možnost připojit vlastní doménu a je kompletně zdarma. Pokud nepoužiješ vlastní doménu, adresa má podobu “domény třetího řádu” (tedy má koncovku “.blogspot.com”. Protože se jedná o platformu dnes patří Google, umožňuje snadné propojení s AdSense, což je služba zobrazující na blogu reklamy, s nimiž můžeš blog rychle monetizovat. Můžeš použít pochopitelně affiliate odkazy a další řešení. Na blogu této služby si můžeš vytvořit jak tzv. “příspěvky” (články), tak “stránky” (pro zobrazení rozcestníků nebo dalších důležitých informací, které se nehodí vkládat do blogpostu).

Ovládání je poměrně blbuvzdorné a stejně tak i práce s designem. Problém je, že Blogger nabízí omezené množství opravdu ošklivých a zastaralých šablon a pokud si nevytvoříš vlastní, nemáš moc na výběr. Co se týče obsahu, podléháš podmínkám služby. Ta umožňuje také zveřejnění obsahu pro dospělé (je-li v souladu s právními normami) a označení blogu jako 18+. V takovém případě ale nemůžeš využít reklamy z AdSense.

jak založit blog
jak založit web
Screenshot uživatelského rozhraní jednoho mého staršího blogu, který jsem překvapivě nesmazala.
jak založit blog
jak založit web
A takhle blog vypadá – podotýkám, že je pár let neudržovaný.

Vlastní instalace na hosting

Pokud jste technicky zdatnější a nehoří vám hlava z technikálií, můžete si zkusit koupit webhosting s doménou. Sama mám balíček EASY of Forpsi.cz, který v době nákupu stál něco okolo pětistovky (na první roky nabízí Forpsi slevu). Pochopitelně můžeš využít i jiné služby, třeba Wedos.

Dneska už většina solidních poskytovatelů nabízí balíček s nainstalovaným WordPressem (o tom se více rozepíšu níže) nebo jiným redakčním řešením, přičemž si v rámci balíčku platíš i samotnou péči o daný systém. Já jsem u Forpsi zvolila instalátor, kdy jsem si zdlouhavě a nudně naklikala vlastní WordPress instalaci sama (Forpsi sice nabízí víc redakčních systému, ale většina instalací přes instalátor se mi sesypala, takže jsem zůstala u WordPressu). Pokud si troufnete, můžete použít nějaký nespolehlivý hosting zdarma a WordPress si nainstalovat. Pak si ale musím technikálie řešit sama, což je někdy opruz. A občas dost dramatický.

Výhodou je ale absolutní svoboda slova (v souladu s legislativou), neomezený prostor co se dat týče, možnost nainstalovat a využít jakýkoli plugin ve free verzi a tím vlastně vytvořit na webu absolutně COKOLI. Nabídka WordPress šablon zdarma se vůbec nemůže vedle Blogspotu postavit. No a samozřejmě v tomto případě používáte vlastní doménu, což je stav ideál.

Webnode + eStranky

Mileniálové se možná zděsí, protože “Webnode, WHAAAT”, ale není to úplně blbé řešení, pokud chcete mít blog zdarma. Dneska už nabízí poměrně moderní šablony, i když práce s nima je trochu limitovaná, zase jde o hodně blbuvzdorné řešení.

Potíž ale nastává, pakliže chcete weby monetizovat. Podmínky obou webů jsou tak trošku debilní (eStránky v podstatě píšou, že si můžete na web v balíčku Zdarma vložit reklamu “vlastní nebo třetích stran”, ale v dalším odstavci to popírají; takže jakoby tak úplně skoro nevím nic, no).

Webnode v placeném balíčku umožňuje vytvořit členskou sekci a připojit na AdSense (a tento balíček si lze objednávat po měsíci), ale C’MON!!! Obě dvě zmíněné služby nabízí za dost peněz poměrně málo muziky. Já vím, já vím, nonstop podpora, statistiky, hovadiny, ale nabízený prostor v jednotkách GB je fakt jen pro skalní fanoušky mrhání svým časem). Tyto možnosti zmiňuju kvůli tomu, že umožňují založit blog/web zdarma. Ale tím to končí. Nejsou ani přehledné a ani nějak zvlášť výhodné.

WordPress.com (můj favorit)

Tohle je za mě věc, která se vyplatí, pokud chcete něco důstojného, ale nechce se vám utratit majlant nebo něco instalovat. WordPress.com nabízí balíčky od 85 Kč a už od prvopočátku si můžete web monetizovat. Výsledek vypadá jako normální stránka na WordPressu, jen s tím rozdílem, že šablony a pluginy nejsou zdarma, nýbrž jako doplněk k placeným balíčkům. Na druhou stranu si můžete už od začátku nastavit členství pro placené odběratele, vkládat pro ně obsah, umisťovat vlastní reklamy.

Pokud ale nechcete platit, nic se neděje; WordPress.com můžete používat v omezeném režimu i zdarma (s použitím domény třetího řádu v adrese) a je pak na vás, jestli si časem zaplatíte balíček pro víc služeb a místa na disku či nikoli. Já osobně používám free verzi beztrestně jako affiliate web a nikomu to žíly netrhá. Podmínky taktéž nejsou proti.

Drag and drop buildery

Tohle řešení hodim do jednoho odstavce, protože s nimi nemám reálnou zkušenost (kromě zmíněného Webnode). Vím, že existuje nějaký Wix a Mioweb, při rešerších jsem narazila na Zyro, který vypadá docela zajímavě, ale nikdy se mi nedostaly do ruky, protože bývají pro začínající e-commerce autory vetšinou příšerně drahé ve srovnání s ostatními řešeními. Například Mioweb stojí MĚSÍČNĚ celé dva tisíce. A vlastně znám víc lidí, kteří od podobných služeb spíše utíkají.

Samozřejmě ale bývají tyto systémy velmi jednoduché na běžné použití, tak na budování designu webu. Moc se nenadřete a můžete si s tím vyhrát. Podobně ale funguje například Elementor pro WordPress. A samozřejmě tato velmi specifická služba zahrnuje veškerou péči a všechno klape jako hodinky, což je jistě výhoda.

5) Vkládej obsah

V dalších článcích mám v plánu se věnovat nějakým svým elementárním znalostem SEO a sestavování plánu, kterých by se měl autor alespoň rámcově držet. Časem se dostaneme i k monetizaci. Jo, monetizace, vidíš…

K tematickému, redakčnímu plánu se dostaneme jindy. Ale hlavní je mít v zásobě nějaká témata. Všechny články nemusí být dlouhé. Někdy je lepší jeden článek rozdělit na delší sérii, což je věc, kterou se sama učím. 🙂

Pro začátek je dobré vložit alespoň pět článků v rámci tvého niche, které téma představí nebo vypíchnou zásadní problémy. Postupně můžeš články začít rozvíjet, propojovat, aktualizovat. O tom se ale budeme bavit jindy.

Očekávejte v blízkých dnech další pálku článků k návazným tématům. Dejte mi v komentářích vědět, jaké webové řešení používáte vy a jak vám vyhovuje, případně nad jakým uvažujete.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Masterclass za 49 Kč!

Mentální hygiena ke zhmotnění záměru

 

Nebo se podívej na všechny prémiové programy.